welkom

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Donderdag 1 augustus – Schagen –

1 augustus @ 09:30 - 17:00

Donderdag 1 augustus – Schagen –
We gaan deze dag gezellig naar de West-Friese folklore markt in Schagen. Deze dag hebben ze als thema, De Dag van de Muziek. Op de markt zullen wij als lunch genieten van een zak patat en wat drinken.

De West-Friese Folkloremarkt in Schagen is een levendig en kleurrijk evenement dat jaarlijks plaatsvindt in de zomermaanden. Deze markt is gewijd aan het vieren en behouden van de rijke cultuur en tradities van West-Friesland, een historische regio in Noord-Holland.

Hoogtepunten van de West-Friese Folkloremarkt:

1. West-Friese Klederdracht: Een van de meest opvallende aspecten van de markt is de traditionele West-Friese klederdracht. Deelnemers kleden zich in historische kleding, variërend van boerenkleding tot de meer sierlijke zondagse dracht. Bezoekers krijgen een inkijkje in de klederdracht die ooit dagelijks werd gedragen door de inwoners van deze regio.
  2. Historische Optochten: Er worden optochten georganiseerd waarbij deelnemers in traditionele klederdracht door de straten van Schagen trekken. Deze optochten geven een beeld van het leven in vroeger tijden en zijn vaak begeleid door traditionele muziek en dans.
  3. Ambachten en Demonstraties: Op de markt zijn diverse kraampjes waar oude ambachten worden gedemonstreerd, zoals kantklossen, kaasmaken, en smeden. Bezoekers kunnen zien hoe deze ambachten vroeger werden uitgevoerd en soms zelfs zelf proberen.
  4. Marktkramen: Naast de ambachtsdemonstraties zijn er ook tal van marktkramen waar lokale producten worden verkocht. Denk aan streekproducten zoals kaas, honing, en ambachtelijke producten.
  5. Traditionele Muziek en Dans: Muziek speelt een belangrijke rol op de folkloremarkt. Traditionele West-Friese muziek en volksdansen worden opgevoerd, vaak in combinatie met de optochten en andere festiviteiten.
  6. Paard en Wagen: Een ander kenmerkend onderdeel van de markt is het gebruik van paarden en historische rijtuigen. De optochten en demonstraties met paard en wagen zijn een eerbetoon aan het agrarische verleden van de regio.
  7. Kinderactiviteiten: Er zijn ook activiteiten speciaal voor kinderen, zoals spelletjes, workshops en verhalenvertellers die de jongste bezoekers meenemen op een reis door de geschiedenis van West-Friesland.

De West-Friese Folkloremarkt in Schagen biedt een unieke gelegenheid om de cultuur en geschiedenis van West-Friesland op een levendige en interactieve manier te ervaren. Het is een geliefd evenement onder zowel de lokale bevolking als toeristen die geïnteresseerd zijn in het erfgoed van deze regio.

Kosten: € 26,50

U wordt gehaald en gebracht. De rit gaat door vanaf 5 personen maar vol=vol!

De avond voor vertrek wordt u geïnformeerd over het tijdstip van ophalen.
Ga een keer met ons mee, u zult er geen spijt van hebben.

Meer informatie of uitje boeken Herman Reurts 0299-705544 of Sandra Mulder 06 36 03 56 19
Banknummer : NL92 RABO 0323 1265 45
Ten name van : Stichting Mee-Doen Purmerend