Woensdag 4 september – Zuiderzee Museum –

4 september @ 09:30 - 17:00

Woensdag 4 september – Zuiderzee Museum –
We gaan een gezellig dagje vertoeven in het zuiderzee museum in Enkhuizen.Incl kopje koffie/thee en lunch.

Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is een openlucht- en binnenmuseum dat gewijd is aan de geschiedenis, cultuur en tradities van de voormalige Zuiderzee, nu bekend als het IJsselmeer. Het museum biedt een fascinerende kijk op het leven rondom de Zuiderzee vóór de aanleg van de Afsluitdijk in 1932, die de zee veranderde in een meer.

Hoogtepunten van het Zuiderzeemuseum:

1. Openluchtmuseum:
    • Historische Gebouwen: Het openluchtmuseum bestaat uit meer dan 140 authentieke gebouwen, waaronder huizen, winkels, werkplaatsen en kerken, die uit verschillende dorpen rond de voormalige Zuiderzee zijn overgebracht. Dit geeft een levendig beeld van hoe mensen in deze regio leefden en werkten.
    • Ambachten en Demonstraties: Bezoekers kunnen traditionele ambachten zoals netten boeten, klompen maken, touw slaan en vis roken bekijken. Ambachtslieden demonstreren hun vak en bezoekers kunnen vaak zelf de handen uit de mouwen steken.
    • Levendige Dorpsgemeenschap: Het museum is opgezet als een levendig dorp, compleet met een school, een bakkerij, en een smederij. Er zijn acteurs en vrijwilligers in klederdracht die het dagelijks leven van toen naspelen, wat een interactieve en educatieve ervaring biedt.
  2. Binnenmuseum:
    • Collecties en Tentoonstellingen: Het binnenmuseum herbergt een uitgebreide collectie van artefacten, kunstwerken, kleding en gebruiksvoorwerpen uit de Zuiderzeeperiode. Er zijn regelmatig wisselende tentoonstellingen die verschillende aspecten van het leven rond de Zuiderzee belichten.
    • Scheepshal: Een van de hoogtepunten is de scheepshal, waar verschillende historische boten en schepen te zien zijn die op de Zuiderzee hebben gevaren. Dit omvat vissersboten, pleziervaartuigen en transportboten.
  3. Cultuur en Tradities:
    • Klederdracht: Een belangrijke focus van het museum ligt op de traditionele klederdracht van de verschillende dorpen rondom de Zuiderzee. Bezoekers kunnen zien hoe de kleding door de jaren heen is veranderd en welke symbolische betekenissen eraan verbonden waren.
    • Folklore en Volksliedjes: Het museum houdt de folklore en volksliedjes van de Zuiderzee in ere, met optredens en muziek die bezoekers meenemen naar vervlogen tijden.
  4. Speciale Evenementen en Activiteiten:
    • Het Zuiderzeemuseum organiseert regelmatig speciale evenementen, zoals historische markten, ambachtsdagen, en kinderactiviteiten. Er zijn ook seizoensgebonden evenementen zoals kerstmarkten en zomerfestivals.
  5. Educatie en Onderzoek:
    • Het museum speelt een belangrijke rol in het educeren van bezoekers over het cultureel erfgoed van de Zuiderzee. Er zijn educatieve programma’s voor scholen en groepen, evenals lezingen en workshops voor geïnteresseerden.

Bezoek en Faciliteiten:

• Locatie: Het museum ligt in Enkhuizen, een historische stad aan het IJsselmeer, en is zowel per auto als met het openbaar vervoer goed bereikbaar.
  • Openingstijden: Het openluchtmuseum is doorgaans geopend van april tot oktober, terwijl het binnenmuseum het hele jaar door toegankelijk is. Controleer de website voor de actuele openingstijden en speciale evenementen.
  • Faciliteiten: Het museum beschikt over een restaurant, een café en een museumwinkel waar bezoekers souvenirs en regionale producten kunnen kopen.

Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen biedt een unieke en rijke ervaring, waardoor bezoekers een diepgaand inzicht krijgen in het leven, de cultuur en de tradities van de mensen die rond de voormalige Zuiderzee leefden. Het is een aanrader voor zowel gezinnen als individuele bezoekers die geïnteresseerd zijn in geschiedenis en cultuur.

Kosten € 32,50

Meer informatie of uitje boeken Herman Reurts 0299-705544 of Sandra Mulder 06 36 03 56 19

4 september